جزوات درسی مهندسی عمران

جزوات و پروژه ها و مقالات عمرانی کاملا رایگان

جزوات درسی مهندسی عمران

جزوات و پروژه ها و مقالات عمرانی کاملا رایگان

حذف مصالح سنتی ( آجر و بلوک ) از ساختمان سازی

بنا به دستور وزیر مسکن و شهرسازی استفاده از آجر و بلوک در ساختمان سازی حذف می‌شود. در همین حال، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن از جایگزینی انواع بتن سبک با مواد اولیه متفاوت به جای آنها خبر داد.
سرانجام پس از کشمکشهای فراوان میان تولیدکنندگان مصالح ساختمانی انرژی بر و وزارت مسکن وشهرسازی، علی نیکزاد در تازه ترین صحبتهای خود اعلام کرده است که تولیدکنندگان چنین مصالحی که تا پیش از اجرای هدفمندی یارانه ها از انرژی ارزان قیمت برای تولید مصالح سنتی استفاده می کردند، هم اکنون باید در رفتار تولیدی خود و میزان استفاده از انرژی تجدید نظر کنند. وی گفته است: به مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ماموریت داده شده است تا مصالح سبک که با صرف انرژی کمتر تولید می شوند را جایگزین مصالح سنتی و انرژی بر کنند. این اولتیماتوم که به تولیدکنندگان مصالح ساختمانی پرمصرف داده شده است، در نهایت منجر به حذف مصالح سنتی از ساخت وساز می شود و تولیدکنندگان این نوع مصالح را ملزم می کند که به تولید مصالح نوین روی بیاورند.
 
مصرف 3 برابری انرژِی تولیدکنندگان آجر ایران نسبت به دنیا
براساس این گزارش، 31 درصد از انرژی در بخش صنعت مصرف می شود که از این میزان، 21 درصد به آجر اختصاص دارد که رقم بسیار بالایی در مصرف انرژی محسوب می شود. در حال حاضر حدود 7 هزار کارخانه با تولید 50 میلیون تن آجر در کشور فعالیت می کنند که حدود 4 میلیارد لیتر معادل نفت کوره مصرف انرژی دارند. این میزان در حالی در این بخش مصرف می شود که مصرف انرژی حرارتی تولید آجر و بلوک درایران در مقایسه با ارقام جهانی بیش از 2.5 تا 3 برابر است و انرژی الکتریکی در این 2 مصالح ساختمانی بیش از 2 برابر متوسط جهانی است.
 
دلایل حذف آجر از ساختمان سازی
در این رابطه محمود فاطمی عقدا معاون وزیر مسکن و شهرسازی گفت: بیشترین انرژی در کشور صرف تولید آجر می شود به خصوص این میزان مصرف در آجرهای توپر بیشتر است. وی افزود: این مصالح ساختمانی سنگین وزن بوده و جرم ساختمانی را افزایش می دهند که این موضوع خطر تخریب ساختمان را در زمان زلزله افزایش می دهد.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی تصریح کرد: هزینه تولید آجر گران است و منابع در این بخش به درستی مصرف نمی شوند، همچنین آلودگی های زیست محیطی زیادی را به وجود می آورند. فاطمی عقدا با اشاره به کیفیت پایین، شیوه حمل و نقل و تخلیه آجر افزود: این موارد باعث هدررفت انرژی و منابع می شوند و در هزینه تمام شده ساختمان هم موثرند.
رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: در کشور ما متاسفانه تولید آجر در کوره های آجر پزی انجام می شود و روش تولید کاملا سنتی و هزینه بر است، از سویی بی کیفیتی در تولید باعث شده است که این مصالح عمر کوتاهی داشته باشند و همین امر عمر مفید ساختمان را کاهش داده و منجر به آسیب پذیری ساختمان می شود.
 
جایگزینی بتن‌های سبک با مواد اولیه متفاوت
وی با تاکید براینکه به طور جدی باید این مصالح جایگزین مصالح نوین ساختمانی شوند گفت: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تولید بتن‌های سبک با مواد اولیه متفاوت برای هرکدام از اینها را در اولویت قرار داده است، زیرا این مصالح علاوه براینکه باعث افزایش سرعت ساخت و ساز می شوند؛ دوام و عمرمفید ساختمان را افزایش می دهند. فاطمی عقدا در خصوص تفاوت قیمتی کاربرد مصالح ساختمانی نوین به جای آجر، افزود: در مجموع کاربرد بتن‌های سبک بسیار مقرون به صرفه تر از مصالح سنتی است و مصرف انرژی را در ساختمان کاهش می دهد، ضمن آنکه در این مصالح ساختمانی مبحث 19 ساختمان به طور کامل اجرا می شود.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی کاربرد مصالح نوین در مسکن مهر را در حدود 30 درصد اعلام کرد و گفت: در مسکن مهر از فناوریهای نوین صنعت ساختمان استفاده می شود و این میزان 30 درصد از کل ساخت و سازها است.
 
عدم اختصاص یارانه به تولیدکنندگان مصالح ساختمانی سنتی
وی پیش بینی اینکه چه زمانی تولید مصالح انرژی بر در کشور متوقف می شود، خاطرنشان کرد: از همین الان هم تولید این مصالح رو به حذف است و با توجه به هدفمندی یارانه ها و آزادشدن نرخ حاملهای انرژی، آجر توان رقابتی در بازار مصالح ساختمانی را ندارد.
رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن افزود: امیدواریم که یارانه ای به این تولید کنندگان اختصاص نیابد تا هرچه سریعتر تولید مصالح نوین جایگزین مصالح ساختمانی سنتی شود. فاطمی عقدا در پاسخ به این پرسش که سرانجام تولیدکنندگان این مصالح چه می شود؟ گفت: وزارت صنایع از حدود یکسال قبل کارگروه تخصصی را برای این امر تشکیل داده است تا براین اساس با ارایه تسهیلات، این تولیدکنندگان به تولید مصالح نوین روی بیاورند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد